VECTORMEETKUNDE Overzicht
Lijnen en vlakken

Cabri3D

In de voorbeelden komen twee figuren in Cabri3D voor. Daarin zijn behalve punten, lijstukken, lijnen, veelhoeken ook een balk en een piramide getekend. Dat doe je zo:

  • Constructie balk OABC.DEFG in Cabri3D:
    - Kies bij knop 8 de XYX-box.
    - Linksklik op O en beweeg het punt in het Oxy-vlak (je ziet een rooster) tot je de gewenste rechthoek als ondervlak hebt gekregen.
    - Houd nu [SHIFT] ingedrukt en beweeg het punt naar boven (je ziet een schaalverdeling) tot je de gewenste hoogte hebt bereikt.
    - Linksklikken en de balk is af.
    - Eventueel kun je bij knop 10 kiezen voor coördinaten en door het punt rechts-voor-boven te selecteren en te bewegen (met [SHIFT] gaat het omhoog of naar beneden) de balk aanpassen.
  • Constructie piramide T.OABC in Cabri3D:
    - Kies bij knop 4 voor Veelhoek en maak een vierhoek in het Oxy-vlak.
    - Kies bij knop 2 voor Punt en maak een punt T (door [SHIFT] ingedrukt te houden kun je de z-waarde kiezen).
    - Kies bij knop 8 voor Piramide en selecteer eerst het grondvlak en vervolgens T.
    - Je ziet de piramide ontstaan; je kunt de hoekpunten verplaatsen (behalve O).


Inleiding
Uitleg
Theorie
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
Cabri3D II
Opgaven