Cabri3D
In de voorbeelden komen twee figuren in Cabri3D voor. Daarin zijn behalve punten, lijstukken, lijnen, veelhoeken ook een balk en een piramide getekend. Dat doe je zo:
-
Constructie balk OABC.DEFG in Cabri3D:
- Kies bij knop 8 de XYX-box.
- Linksklik op O en beweeg het punt in het Oxy-vlak (je ziet een rooster) tot je de gewenste rechthoek als ondervlak hebt gekregen.
- Houd nu [SHIFT] ingedrukt en beweeg het punt naar boven (je ziet een schaalverdeling) tot je de gewenste hoogte hebt bereikt.
- Linksklikken en de balk is af.
- Eventueel kun je bij knop 10 kiezen voor coördinaten en door het punt rechts-voor-boven te selecteren en te bewegen (met [SHIFT] gaat het omhoog of naar beneden) de balk aanpassen.
-
Constructie piramide T.OABC in Cabri3D:
- Kies bij knop 4 voor Veelhoek en maak een vierhoek in het Oxy-vlak.
- Kies bij knop 2 voor Punt en maak een punt T (door [SHIFT] ingedrukt te houden kun je de z-waarde kiezen).
- Kies bij knop 8 voor Piramide en selecteer eerst het grondvlak en vervolgens T.
- Je ziet de piramide ontstaan; je kunt de hoekpunten verplaatsen (behalve O).
|
|