VECTORMEETKUNDE Overzicht
Van 2D naar 3D

Cabri3D

De 3D animaties op deze site zijn gemaakt met Cabri3D. Dit programma is helaas niet gratis beschikbaar, maar misschien kun je er via je instituut of school toch mee werken...

Als je Cabri3D opent zie je de oorsprong en de eenheidsvectoren van de x-as, de y-as en de z-as en het Oxy-vlak van een 3D cartesisch assenstelsel. Alle objecten maak je verder met deze 10-knoppenbalk.



De assen zijn lijnen door de oorsprong en het eindpunt van één der eenheidsvectoren.
Daarna klik je weer op de selectiepijl.
Klik je met de linker muisknop op een object, kun je er een "naam" aan geven.
Klik je met de rechter muisknop op een object, kun je de eigenschappen aanpassen.
Klik je met de rechter muisknop of je figuur en houd je die ingedrukt, dan kun je het geheel draaien.

Klik je op het pijltje van een knop, dan komen er nog andere mogelijkheden uitrollen. Hiermee maak je je constructies. Een punt maak je bijvoorbeeld door op knop 2 te drukken en over het tekenveld te bewegen (je ziet een rooster); vervolgens moet je [SHIFT] ingedrukt houden om naar boven en beneden te bewegen en klik... daar staat je punt.

Inleiding
Uitleg
Theorie
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
Cabri3D I
Opgaven