KANSEN EN TELLEN Overzicht
Kansen bepalen door experimenteren

Voorbeeld

Soms kun je experimenten ook nabootsen. Dat heet simulatie.
Wanneer je bijvoorbeeld 500 keer wilt werpen met een zuiver geldstuk om de experimentele kans op de 'kop' te bepalen, kun je zo'n experiment ook simuleren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de random-functie ("random" is Engels voor: willekeurig) van de grafische rekenmachine.

Deze random-functie brengt een willekeurig getal tussen 0 en 1 in beeld.
Verdubbel je alle getallen, dan krijg je een getal als 0,... of een getal als 1,...
Laat je vervolgens alle cijfers achter de komma weg dan blijft er alleen een 0 of een 1 over. Dat laatste gaat met de integer-functie: int(2 · rand).
Je hebt nu een lijst willekeurige getallen 0 en 1.
Als je voor 0 'kop' leest en voor 1 'munt', heb je het werpen met een geldstuk gesimuleerd.

Dit experiment kun je gemakkelijk 500 maal uitvoeren met de grafische rekenmachine.
Het voordeel is dat dit minder tijd kost dan 500 keer gooien met een geldstuk.
Onderzoek of de kans op 'kop' inderdaad op den duur ongeveer 0,5 wordt.

Doe het voorgaande voorbeeld nog eens, maar nu met behulp van simulatie!

Een aantal simulaties kun je ook doen met het Excel-werkblad Simulatie.

Inleiding
Uitleg
Theorie
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
Practicum GR
Opgaven