Lineair programmeren | 96 | ||
functie met meerdere variabelen | LP-problemen | optimaliseren | simplex-methode | |||
Waar gaat het over?Bij lineair programmeren gaat het om het optimaliseren van een lineaire doelfunctie waarbij alle voorwaarden lineaire ongelijkheden zijn. Deze problemen zijn grafisch op te lossen of met een algoritme: de simplexmethode. Hoe werkt het?
Een school wil met een bepaalde jaargroep naar een voorstelling. Er zijn maximaal 150 plaatsen: een leerling kost 3 euro en een docent 5 euro. Er moet minstens per 15 leerlingen een docent aanwezig zijn, er zijn maximaal 15 docenten beschikbaar. |
Wie en wanneer?
Lineair programmeren werd voor het eerst besproken in het boek "Wiskundige methoden in de organisatie en planning van productie", door de Russische wiskundige Leonid Kantorovitsj. Nog later ontwikkelden John von Neumann, Oscar Morgenstern en Tjalling Koopmans de theorie verder en legden ze verbanden met de speltheorie. |
Meer over lineair programmeren:
> In Wikipedia (NL) Op school:
> Keuzeonderwerp vwo 5/6 In bedrijf:Beroepen waar lineair programmeren wordt gebruikt. |
|
Andere vensters: Stelsels vergelijkingen | Functies | Lineair verband | Algoritme | Speltheorie |