METEN EN TEKENEN Overzicht
Inhoud ruimtefiguur

Uitleg

De inhoud van een ruimtelijke figuur is het aantal kubussen van `1 xx 1 xx 1` dat er in past. Soms heb je daarbij ook delen van zo'n kubus nodig.

De inhoud van een balk is daarom eenvoudig: lengte × breedte × hoogte.
Van veel lichamen is de inhoud alleen te berekenen door het in een balkvormige bak water onder te dompelen en dan te bepalen hoeveel het water stijgt. De extra hoeveelheid water is een balk waarvan je weer de inhoud kunt berekenen en dat is dan de inhoud van het lichaam.

Er bestaan lichamen waarvan grondvlak en bovenvlak evenwijdig zijn en dezelfde vorm hebben als elke andere doorsnede evenwijdig aan die vlakken. Van die lichamen bepaal je de inhoud door eerst het grondvlak te bedekken met eenheidskubussen: als de oppervlakte van het grondvlak `G` is, dan passen er precies `G` op. Vervolgens kijk je hoeveel van die even grote lagen er op elkaar moeten worden gelegd om tot het bovenvlak te komen. Als de hoogte van het lichaam `h` is, dan passen er precies `h` lagen op elkaar. In totaal heb je dan `G * h` eenheidskubussen (of delen ervan).
De inhoud van zo'n lichaam is `G * h`.

Dit betekent dat de inhoud van een prisma is: `G * h`.
Dit betekent dat de inhoud van een cilinder is: `G * h`.

Uitleg
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
Toepassing