Lengte en gewicht (2)

In het rekenblad Excel kun je mooi statistieken zichtbaar maken. Verder beschikt dit spreadsheet-programma over allerlei statistische functies. Bij dit practicum horen de rekenbladen

Lengte en gewicht (2) en Lengte en gewicht (3)

Dat moet je eerst met behulp van de rechtermuisknop downloaden en via "Doel opslaan als..." opslaan onder een eigen naam als Stat2[..].xls en als Stat3[..].xls, waarbij [..] je eigen naam is.

Het is wel van belang dat je het practicum "Statistiek rond lengte en gewicht (1)" hebt doorgewerkt voordat je hier aan begint. Verder moet je het begrip standaardafwijking kennen.

Inhoud:


De statistische functies zonder klassenindeling

Open het rekenblad "Stat2[..].xls" in Excel.

Je ziet een overzicht van de lengtes en de gewichten van een groep van 20 meisjes. In plaats van hun namen zie je dat ze zijn genummerd. Naast de kolommen met gegevens staan de centrummaten en de spreidingsmaten voor hun lengtes.

MODUS, MEDIAAN, e.d. zijn een statistische functies in Excel. Je kunt gewoon hun naam na het =teken invoeren in de cel, maar je kunt ze ook vinden met de knop: fX op de bovenbalk of in het menu Invoegen. Als je daarop drukt wordt de wizard functies ingeschakeld. Kies in het venster dat nu verschijnt Statistisch en je vindt de hele lijst met statistische functies. Zoek daarin de juiste functie en klik daarop en kies Volgende. Je krijgt nu een venster te zien, waarin je kunt invoeren: B4:B23. Dat zijn de cellen waarin de waarnemingen staan. (Je kunt die cellen ook met de muis selecteren.)
Kies Voltooien en je vindt de juiste waarde in de cel naast 'modaal gewicht'.

Ga na, dat al de berekende statistische maten mee veranderen als je een lengtes en/of gewichten in de tabel verandert. Het uitbreiden van de tabel is ook niet al te moeilijk, je hoeft dan maar een kleine aanpassing in de formules aan te brengen.
Doe dit zelf voor de tabel met lengtes van 18 jongens.


De statistische functies met klassenindeling

Als je met heel veel gegevens te maken hebt, worden ze vaak in klassen verdeeld om het rekenwerk wat te beperken. Je werkt dan met klassenmiddens, dus niet meer met de echte waarnemingen. Alle centrum- en spreidingsmaten zijn dan ook alleen nog schattingen van de werkelijke waarden.

Open het rekenblad "Stat2[..].xls".
Je ziet dat de gegevens van de 20 meisjes ook in een frequentietabel zijn ondergebracht. (Hoe dat in Excel gaat heb je in het practicum "Statistiek rond lengte en gewicht (1)" kunnen lezen.)

Je kunt nu op grond van deze klassenindeling het gemiddelde en de standaarddeviatie schatten. Daarvoor zijn aan het einde van de tabel (na somfrequentie) extra kolommen aangebracht.


Je ziet, dat gemiddelde en standaardafwijking een beetje verschillen van de werkelijke waarden. Dat komt door de klassenindeling!

Gebruik jouw eigen nieuwe werkmap "Stat2[..].xls". Maak eenzelfde tabel voor de lengtes van de jongens als die voor de lengtes van de meisjes.
Bereken het gemiddelde en de standaarddeviatie van de lengtes van de jongens.


Klokvormige verdelingen

Open het rekenblad "Stat3[..].xls". Je ziet dat de gegevens van de 20 meisjes ook in een frequentietabel zijn ondergebracht en dat er bij die frequentietabel een histogram is gemaakt.

Veel histogrammen hebben een mooie symmetrische klokvorm. Je zegt dan dat de frequenties normaal verdeeld zijn. Wanneer je van veel meer dan 20 meisjes de lengtes in klassen verdeelt, krijg je ook zo'n nette klokvorm.
Om te kunnen beoordelen of een histogram normaal is verdeeld, kun je de bijpassende normale verdeling in het histogram toevoegen.

Nu je een tabel hebt gemaakt van de normale verdeling bij de lengtes van deze 20 meisjes, wil je hem ook in je histogram erbij zetten. Dat is makkelijk: Maak eenzelfde histogram met normale verdeling voor de lengtes van de jongens.


Het practicum afsluiten

Voer een eigen statistisch onderzoek uit. Bijvoorbeeld kun je onderzoeken of de voetlengtes of de handspannes van jongens en meisjes normaal zijn verdeeld. Gebruik daarbij Excel.