www.math4all.nl > MAThADORE-basic HAVO/VWO > 4/5/6 VWO wi-c > Discrete wiskunde > Matrices en grafen > Totaalbeeld > Samenvatten
Je hebt nu het onderwerp "Matrices en grafen" doorgewerkt. Er moet een totaalbeeld van deze leerstof ontstaan...
Ga na, of je al de bij dit onderwerp horende begrippen kent en weet wat je er mee kunt doen. Ga ook na of je de activiteiten die staan genoemd kunt uitvoeren. Maak een eigen samenvatting!
www.math4all.nl > MAThADORE-basic HAVO/VWO > 4/5/6 VWO wi-c > Discrete wiskunde > Matrices en grafen > Totaalbeeld > Achtergronden

`M = ((1 , 0 , 1),(1 , 1, 0),(0 , 1 , 0),(0 , 1 , 1),(0 , 1 , 1))`
Ga er van uit dat de getallen op de bovenste rij aangeven dat P1 wel, P2 niet en P3 weer wel door F1 wordt gegeten. Verder gaat de tweede rij over F2, de derde over F3, enzovoort.
Een tuinman heeft zaad bewaard van zijn witte en zijn rode rozen. Hij weet dat het zaad van de
witte rozen voor 70% weer witte rozen en voor 30% rode rozen oplevert. Het zaad van de rode
rozen levert voor 20% witte en voor 80% rode rozen op. Je ziet dat hiernaast in schema.
| heren fiets | dames fiets | kinder fiets | ||
| Amsterdam | 40 | 40 | 60 | |
| Rotterdam | 30 | 30 | 30 | |
| Groningen | 20 | 20 | 40 | |
| Zwolle | 20 | 20 | 40 | |
| Eindhoven | 20 | 20 | 40 | |
| heren fiets | dames fiets | kinder fiets | ||
| Amsterdam | 21 | 16 | 5 | |
| Rotterdam | 7 | 8 | 5 | |
| Groningen | 3 | 11 | 10 | |
| Zwolle | 8 | 6 | 0 | |
| Eindhoven | 3 | 9 | 7 | |
| leeftijd (jaren) | aantal dieren per 1-1-2000 | aantal dieren per 1-1-2001 | aantal nakomelingen per 100 exemplaren tussen 1-1-2000 en 1-1-2001 |
| 0 –< 1 | 9600 | 13360 | 0 |
| 1 –< 2 | 11500 | 7365 | 38 |
| 2 –< 3 | 11200 | 9080 | 46 |
| 3 –< 4 | 7800 | 7800 | 48 |
| 4 –< 5 | 600 | 735 | 16 |
www.math4all.nl > MAThADORE-basic HAVO/VWO > 4/5/6 VWO wi-c > Matrices en grafen > Totaalbeeld > Toepassingen
www.math4all.nl > MAThADORE-basic HAVO/VWO > 4/5/6 VWO wi-c > Matrices en grafen > Totaalbeeld > Toepassingen
www.math4all.nl > MAThADORE-basic HAVO/VWO > 4/5/6 VWO wi-c > Matrices en grafen > Totaalbeeld > Toepassingen

| Oppervlakte in km2 | |||
| klasse | t = 0 | t = 1 | |
| 1 | 302 | 462 | |
| 2 | 284 | 300 | |
| 3 | 314 | 278 | |
| 4 | 1100 | 960 | |
`M^n ~~ ((0,19 , 0,19 , 0,19 , 0,19),(0,19 , 0,19 , 0,19 , 0,19),(0,18 , 0,18 , 0,18 , 0,18),(0,44 , 0,44 , 0,44 , 0,44))`
Het blijkt dat op elke rij de getallen gelijk zijn.(bron: examen vwo wiskunde A in 1994, eerste tijdvak, opgave 1)
`M * ((a),(b),(c),(d))`
Hierbij geldt:`W = ( A B * M C ) * ((a),(b),(c),(d))`
Hierbij zijn `A`, `B` en `C`, evenals `M`, matrices die door de ijsfabrikant van de juiste elementen moeten worden voorzien. De matrices `A` en `C` moeten als volgt worden ingevuld: `A = `(60 64 70 80) en `C = `(4,8 4,8 4,8 11,2).(bron: examen vwo wiskunde A 1999, eerste tijdvak, aangepast aan euro)