Schema's

Verkennen

Opgaven

  1. Bekijk dit schema voor een school voor voortgezet onderwijs.



    1. Wat laat dit schema zien?
    2. Waaraan zie je dat dit schema voor een school voor voortgezet onderwijs is?
    3. Alle paarse pijlen betekenen dat er een overgang is die door de school is geregeld. Wat betekent dat voor de overgang van vwo 3 naar havo 4?
    4. Betekent dit dat andere overgangen niet mogelijk zijn?
    5. Welke betekenis hebben de rode pijlen?
    6. Een leerling in havo 3 kan worden bevorderd naar 4 vmbo tl en kan naar het mbo gaan. Wat is het verschil tussen beide overgangen, denk je?

  2. Hier zie je hoe een school een routebeschrijving naar die school in beeld heeft gebracht.



    1. Waaraan zie je dat hier geen sprake is van een kaartje?
    2. Waarom kan dit schema wel duidelijker zijn dan een kaart?
    3. Wat zijn daarentegen de voordelen van een kaart?
    4. Waaruit blijkt dat dit routeschema vooral bedoeld is voor de leerlingen van die school?
    5. Welke informatie zou je willen toevoegen om het ook bruikbaar te maken voor bezoekers van buiten de regio?

Uitleg

Je treft in de Uitleg een paar voorbeelden van schema's aan. Lees vooral goed wat een "graaf" is.

Opgaven

  1. Bekijk het schema van de Londense Underground, dat is de metro van Londen.
    1. Wat geeft dit schema weer? Waarom is het geen kaart van Londen?
    2. Is dit schema een voorbeeld van een graaf? Wat zijn dan de knooppunten?
    3. Waaraan kun je zien dat er in dit schema 13 metroverbindingen zijn?
    4. Hoe zie je dat er een overstap naar de National Railway mogelijk is op een bepaald station?